Przed egzaminem …

Bardzo często spotykają nas sytuacje, które powodują, że odczuwamy stres. Im lepiej potrafimy sobie z nim radzić, tym lepiej dla naszego zdrowia. Bo stres istniał „ od zawsze”. Niejednemu z nas w sytuacji zagrożenia  mocniej bije serce, pogłębia się oddech, robi się gorąco, można się spocić, a nawet trząść.  Wyostrzają się zmysły,  trudno skupić się na czymś innym. Jednym słowem organizm zaczyna działać na wysokich obrotach. Spójrzmy jednak na stres z innej perspektywy. Mocniej bijące serce pozwala skutecznie ukrwić mięśnie a głębokie oddechy zapewniają im tlen niezbędny do wzmożonego działania. Pot utrzymuje tę maszynerię w równowadze poprzez schładzanie, a skupienie się na tym co dzieje się tu i teraz (wyostrzenie zmysłów) umożliwia podjęcie działania. Innymi słowy można z tej perspektywy spojrzeć na stres jako naszego sprzymierzeńca – reakcję organizmu dodającą nam energii i mobilizującą nasze zasoby by zmierzyć się z wyzwaniem.

Przed Wami egzamin na zakończenie ósmej klasy. Konieczność opanowania materiału z różnych przedmiotów, kartkówki, sprawdziany.

Jak poradzić sobie ze stresem?

kilka podstawowych wskazówek

  • uwierz w siebie –  daj sobie szansę i naucz się pozytywnych rzeczy o sobie,
  • traktuj trudności jak wyzwania – niemal niezależnie od tego jakie trudności nas spotykają, zawsze możemy się dzięki nim czegoś nauczyć i znajdować w tym energię, nie bez powodu mówi się „co cię nie zabije to cię wzmocni”,
  • uśmiechaj się – jak najczęściej, o każdej porze i do wszystkich. Uśmiech dodaje „mocy” i poprawia samopoczucie.
  • bądź aktywny – wielogodzinne przesiadywanie w domu nad książkami męczy nasz wzrok i organizm, do tego powoduje rozdrażnienie i zmęczenie. Warto znaleźć chwilę na rozruszanie się. Zrób kilka skłonów i porozciągaj się. Możesz znaleźć również w internecie wiele ciekawych ćwiczeń relaksujących i poprawiających samopoczucie.
  • jedz zdrowo – w sytuacjach stresowych pij dużo wody mineralnej, jedz owoce, warzywa i produkty bogate w błonnik, białko, kwas foliowy, żelazo, cynk i witaminy.
  • poznaj i szanuj swoje uczucia – doświadczane emocje to ważne wskazówki od naszego ciała i umysłu. Staraj się ich słuchać i traktuj jak sprzymierzeńców,
  • skorzystaj z pomocy – czasami naprawdę wystarczy  pogadać. Z rodzicami, rodzeństwem. O wszystkim. Rozmowa z bliską osobą o tym co trudne potrafi nieraz radykalnie zmienić postrzeganie trudności.

Więcej:

Egzamin ósmoklasisty – ostatnia prosta, cz.2: Jak skutecznie przygotować się do egzaminu?