Pedagog

Dzieci uczą się tego, co doświadczają

Dziecko krytykowane uczy się potępiać.
Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji.
Dziecko żyjące w strachu uczy się lękliwości.
Dziecko doświadczające litości uczy się rozczulać nad sobą.
Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości.
Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści.
Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy.
Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie.
Dziecko otoczone wyrozumiałością uczy się cierpliwości.
Dziecko chwalone uczy się wdzięczności.
Dziecko akceptowane uczy się kochać.
Dziecko otoczone aprobatą uczy się lubić siebie.
Dziecko darzone uznaniem uczy się, że dobrze mieć cel.
Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić, uczy się hojności.
Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy i sprawiedliwości.
Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa uczy się ufności.
Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się radości życia.
Jeśli żyjesz w spokoju, twoje dziecko będzie żyło w spokoju ducha.
W jakim otoczeniu żyje twoje dziecko?
                                                                         – Dorothy Law Nolte

 

LIST DO RODZICÓW
Pamiętaj …


 1. BĄDŹ CIERPLIWA– Nawet jeśli jesteś mocno zirytowana tym, że dziecko nie rozumie banalnych dla ciebie rzeczy, opanuj się. Nie pomagaj na siłę, nie podsuwaj gotowych rozwiązań. Dziecko powinno zrobić to samo. To zachęci je do dalszych wysiłków.

2. NIE ZOSTAWIAJ DZIECKA SAMEGO–  Twoja pociecha powinna wiedzieć, że choć nie siedzisz przy nim i nie pilnujesz go gdy odrabia lekcje, to zawsze może cię zapytać, gdy nie rozumie jakiegoś zagadnienia..                          

3. CHWAL DZIECKO ZA STARANIA–  Wtedy będzie wiedziało, że zauważasz                            i doceniasz jego wysiłek. To zachęci je do dalszej pracy.

4. NIE BĄDŹ NADGORLIWA Pod żadnym pozorem nie wolno ci odrabiać za dziecko zadań domowych- choćby miało  za to dostać wymarzoną szóstkę. Nie wyręczaj dziecka, ale pomóż mu dojść do celu.

5. NIE OBIECUJ NAGRÓD– Popełniasz błąd wychowawczy, obiecując dziecku, że jeśli starannie odrobi lekcje, dostanie nagrodę. Wtedy nie będzie się starało po to, by się czegoś nauczyć, lecz po to, by coś zyskać.

                                                                                                               Chodzi Nam o to samo.

                                             Nauczyciele ESP 7

Wszyscy jesteśmy zmuszeni spędzać więcej czasu w domu. W związku z tym komputer i smartfon stają się nie tylko narzędziami do zdalnej pracy, robienia zakupów, ale również sposobami na nudę i jedynym kontaktem z rówieśnikami. Zachęcamy do rozsądnego i bezpiecznego korzystania z multimediów:
– kontrolowanie czasu poświęcanego na korzystanie z urządzeń
– zapewnienie odpowiedniej ilości snu
– zapewnienie innych, alternatywnych do multimediów, sposobów spędzania czasu
– zapewnienie jakiejś formy ruchu fizycznego
– zainstalowanie oprogramowania antywirusowego
– ochronę swojej prywatności
– w tym wizerunku
Po więcej informacji warto udać się na strony:
https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa
https://www.prawokonsumenckie.pl/pl/a/10-sposobow-na-zapewnienie-sobie-bezpieczenstwa-w-sieci https://bezpieczniwsieci.eu/
https://bitdefender.pl/8-wskazowek-jak-pozostac-bezpiecznym-podczas-przegladania-sieci/


Szanowni Państwo,
na stronie Ośrodka Pomocy Społecznej ukazały się informacje o sposobach świadczonej pomocy w tym trudnym czasie.
Dla zainteresowanych załączamy link https://www.opsbielawa.pl/index.php/aktualnosci/138-jak-pomagamy-w-czasie-zagrozenia-epidemia


  • Jak sobie radzić z lękiem przed koronawirusem?
    Warto obejrzeć – rozmowa z ekspertem
    www.swps.pl
  • Zostaję w domu
    Jak utrzymać dziecko w domu, kiedy za oknem piękna pogoda?
    Przedstawiam jeden z pomysłów. Przeznaczony jest raczej dla młodszych dzieci, myślę, że warto skorzystać
    dzieckiembadz.pl
  • Jak przygotować się do nauczania na odległość w domu? (opracowanie za Katarzyna Wiercińska)

Aby nauka domowa była skuteczna i odbywała się jak najmniejszym kosztem przygotowałam kilka porad.

MIEJSCE NAUKI:
– uporządkuj miejsce pracy
– odłóż na bok rzeczy, których w tym momencie nie potrzebujesz: książki, zeszyty, brudnopis, przybory, komputer/ laptop/ telefon – jeśli nie jest potrzebny do lekcji
– przygotuj sobie blisko przekąskę i coś do picia – nie będziesz musiał odrywać się od nauki
– usuń z otoczenia wszelkie papierki, zabawki, gry, rozpraszacze
– wyłącz powiadomienia w telefonie, aby nie odrywały Twojej uwagi
PRZERWY:
– pomiędzy zadaniami warto robić przerwy
– podczas przerwy warto wstać, coś przekąsić, napić się, porozciągać się, popatrzeć w okno – ale tylko na krótką chwilę
WSPARCIE:
– nauka samodzielna może wydawać się trudniejsza, bo zwykłe pytanie – „proszę pani, o co tu chodzi?” wydaje się bardzo odległe – nie martw się! teraz możesz pytać kolegów, koleżanek (telefon, komunikator), rodziców, ale także nauczycieli (w formie, jaką nauczyciel zaproponował)
PLAN DNIA:
– ustal plan dnia – postępowanie zgodnie z planem pomoże wykonać wszystkie czynności
STAŁA GODZINA WSTAWANIA:
– wbrew pozorom rutyna jest dobra w takich sytuacjach! wstawaj codziennie o tej samej godzinie. Z czasem Twój organizm sam będzie się budził gotowy do działania!
AKTYWNY PORANEK:
– nasz mózg jest przyzwyczajony do wysiłku w godzinach porannych, dlatego warto trzymać się nauki w tym czasie
– dobrze rano wykonać od razu jakąś czynność która daje widoczny efekt (np. pościelić łóżko :-))
– przed nauką najlepiej nie rozpraszać się grą na komputerze, ulubionym serialem
– będzie później trudno się zmobilizować do przerwania ulubionej czynności
STAŁE GODZINY NAUKI:
– trzymaj się harmonogramu!
STOSUJ RÓŻNE MOTYWATORY:
– zrób listę – zadania na dziś, na jutro i dalsze dni
– „zjedz żabę” – to jest technika, która mówi, że gdy wykonasz coś nieprzyjemnego, reszta pójdzie gładko; pracę zacznij zatem od najtrudniejszego zadania
– „zasada 2 minut” – jeśli zadanie wymaga tylko 2 minut – zrób je natychmiast, nie odkładaj
– rozłóż duży problem na małe – podziel materiał na części, po każdej z nich rób powtórki
– ćwicz proste wyjaśnienia – opowiedz, czego się nauczyłeś rodzicom lub rodzeństwu
– rób kolorowe notatki (z zakreślaczem, z rysunkami, z historyjkami, twórz mapy, rozpisuj treść w punktach)
– korzystaj z technologii – obejrzyj film, wykład na dany temat, poszukaj ciekawostek
POWTÓRKI, POWTÓRKI, POWTÓRKI – zapamiętałeś? powtórz 🙂